hikayatbidasari





SEJARAH SYAIR BIDASARI



-Melayu klasik bergenre romantik yang amat popular dalam masyarakat melayu pada abad ke-18 dan ke-19
-Tarikh teksnya dikarang dipercayai seawall 1750 masihi. ia dikarang oleh pengarang asalnya berdasarkan Hikayat di Kembayat Negara Champa
-Manuskrip terawal ditemui,setakat ini bertarikh 1841 M, namun tajuk syair ini telah disebut oleh Dr. J. Leyden pada tahun 1807 masihi, ketika beliau mengembara ke seluruh rantau Melayu, yang mengambarkan karya ini telah wujud lebih awal daripada tarikh manuskrip ( 1814 M).
-Syair Bidasari ialah karya Asli Melayu dan dikatakan  berasal dari Palembang berdasarkan beberapa factor Liguistik. ( menurut van Hoevell)
-Syair Bidasari telah diangkat menjadi sebuah filem melayu klasik  yang bertajuk “BIDASARI”.
-Diterbitkan di Malaysia pada tahun 1965.
-Filem ini dibawah arahan Jamil Sulong.

SINOPSIS FILEM


        Ketika seorang saudagar, anak mudanya dan pembantunya yang bisu berjalan di hutan, mereka berjumpa dengan sampan yang hanyut yang membawa bayi perempuan dan mangkuk berisi ikan emas. Saudagar tersebut menyedari bahawa ia adalah bayi yang luarbiasa kerana ikatan nyawanya dengan ikan emas tersebut, apabila ikan tersebut dikeluarkan dari air, dia akan mati. Saudagar itu membelanya dan menggelarkan bayi tersebut sebagai Bidasari. Beberapa tahun kemudian Bidasari membesar sebagai seorang wanita cantik sementara saudagar tersebut menjadi kaya-raya.



        Di istana kerajaan tersebut, Raja baru sahaja mengahwini seorang wanita yang cantik. Permaisuri baru ini adalah seorang yang bongkak yang mengamalkan ilmu sihir. Tersorok di dalam kamarnya terdapat cermin ajaib yang dapat menunjukkan apa sahaja yang ingin dilihatnya. Dia menggunakannya bagi menanyakan siapakah wanita tercantik dikerajaan itu. Pada suatu hari apabila dia bertanyakan soalan tersebut, gambaran Bidasari muncul. Dia amat meradang dan mencari Bidasari.



         Pencariannya membawanya ke rumah saudagar tersebut. Dengan berpura-pura berbuat baik, permaisuri memujuk saudagar agar membenarkan Bidasari di bawa ke Istana sebagai teman. Sungguhpun saudagar tersebut berat hati untuk berpisah dengan anak kesayangannya, dia membenarkannya pergi. Apabila Bidasari tiba di istana, dia dihantar ke dapur sebagai pelayan, di mana dia dibiarkan berlapar dan diberikan kerja paling kotor.



        Apabila permaisuri berpuas hati bahawa Bidasari cukup kotor, dia sekali lagi bertanyakan cermin ajaib siapa yang tercantik. Apabila wajah Bidasari muncul sekali lagi, permaisuri amat marah dan cuba membakar muka Bidasari dengan kayu api tetapi gagal. Bidasari menyedari niat jahat permaisuri mendedahkan bahawa nyawanya terikat dengan ikan dalam kolam ayahnya.

        Pada waktu malam, Permaisuri menyuruh seorang hamba untuk mencuri ikan baginya dari taman saudagar itu. Sebaik sahaja ikan meninggalkan air, Bidasari rebah dan berhenti bernafas. Permaisuri berpuas hati bahawa nyawa Bidasari berada dalam tangannya, permaisuri mengantung ikan itu di lehernya sebagai trofi. Apabila dia bertanyakan pada cermin siapakah yang paling cantik di negeri itu, cermin menunjukkan imej beliau sendiri. Keesokan harinya saudagar menyedari ikannya yang hilang, dan diberitahu bahawa Bidasari mati secara misteri di istana. Jasadnya dikembalikan kepada beliau dan dia membina sebuah makam kecil untuk Bidasari di dalam hutan di mana mayatnya diletakkan di dalam aman.

        Sementara itu, anak tiri Permaisuri itu Putera telah bermimpikan mengenai Bidasari, walaupun dia tidak pernah bertemu dengannya. Mimpi tersebut mengganggunya sungguhpun dalam keadaan berjaga, walaupun dinasihati bapanya bahawa seorang wanita yang cantik sebegitu tidak mungkin wujud. Permaisuri melihat anak tirinya dalam keadaan tersebut dan meletakkan gambar lukisan Bidasari di dalam biliknya. Putera itu menjumpai lukisan tersebut, yang membawa beliau kepada peniaga yang menjelaskan kisah sedih mengenai kematian Bidasari dan misteri kehilangan ikan.

       Di tempat lain, anak saudagar, telah mengembara ke kerajaan lain untuk mengembangkan perniagaan keluarga. Di sana dia bertemu Raja dan Ratu, yang hanya mempunyai seorang anak kecil sungguhpun telah lanjut usia. Mereka memberitahunya bahawa sebenarnya mereka mempunyai satu lagi anak, seorang puteri, dan pada tahun tersebut kerajaan itu telah menghadapi serangan dan mereka terpaksa menghantar dia pergi untuk keselamatannya. Mereka menjelaskan bahawa anak perempuan mereka luar biasa, seperti hidupnya terikat kepada ikan. Saudara Bidasari memberitahu mereka bahawa puteri tersebut semestinya Bidasari, sungguh sedih kerana dia baru sahaja meninggal dunia. Raja dan Ratu membuat keputusan untuk pergi ke kerajaan Bidasari untuk melihat jasadnya sendiri.

        Putera tersebut pula memutuskan untuk melawat makam Bidasari untuk melihat kecantikannya dengan mata sendiri. Kebetulan pada masa ini, di istana Permaisuri sedang mandi di kolam mandi diraja. Ikan itu berjaya membebaskan diri daripada loket dan jatuh ke dalam air di mana ia mula berenang. Ini menyebabkan Bidasari untuk bangun di depan mata Putera. Bidasari memberitahu beliau tentang apa yang Permaisuri telah lakukan kepada dia, yang mengesahkan syak wasangka Putera mengenai ibu tirinya. Apabila Permaisuri selesai mandi dia, dia mendapati bahawa ikan telah mendapat terlepas. Dia berjaya menangkapnya ketika Putera sedang cuba membantu Bidasari meninggalkan kubur itu, menyebabkan Bidasari jatuh tidak sedarkan diri lagi. Putera tersebut meletakkan Bidasari kembali di dalam kubur dan berjanji untuk membuat perkara yang betul.

        The Prince kembali ke istana dalam kemarahan, menuntut bahawa Permaisuri memberinya ikan. Permaisuri berpura-pura tidak tahu apa-apa, dan apabila Raja mendengar penjelasan Putera, Raja mengisytiharkan bahawa anaknya telah pergi gila dan memanggil pengawal diraja. Pergaduhan akan berlaku, di mana Permaisuri cedera dan mati.

      Sebelum Putera ditangkap, saudagar, ibu bapa Bidasari sebenar, dan orang suruhan setia Putera tiba dengan Bidasari di tempat tidurnya. Saudagar dan Raja lain menjelaskan bahawa Bidasari adalah seorang puteri, dan cerita tentang ikan yang terikat dengan kehidupan Bidasari itu benar. Putera raja mengambil ikan dari loket di leher Permaisuri dan meletakkan ia ke dalam semangkuk air. Sebaik sahaja ikan memasuki air, Bidasari pulih kembali menjadi hidup. Raja meminta maaf kepada anaknya, dan Putera dan Bidasari akhirnya berkahwin.




WATAK-WATAK UTAMA

TENGKU INDERA



-Mohamed Zain bin Shamsuddin dilahirkan di TaipingPerak pada 5 November 1935. Beliau merupakan anak bongsu daripada 4 orang adik beradiknya.Beliau menamatkan peperiksaan Senior Cambridge pada tahun 1956, dengan harapan untuk meneruskan pengajian di Universiti Malaya di Singapura (kini Universiti Kebangsaan Singapura).[2] tetapi harapannya terhalang apabila diberitahu oleh pegawai kemasukan universiti itu mengenai status permohonannya yang dikatakan akan sentiasa dalam pertimbangan.

BIDASARI


-Datuk Hajah Sarimah binti Ahmad (lahir pada 28 April 1942), lebih dikenali sebagai Sarimah merupakan pelakon wanita Malaysia yang terkenal dalam filem hitam putih Melayu era 1960-an dan 1970-an yang dicungkil bakatnya oleh P. Ramlee. Beliau diberi pengenalan umum melalui filem Ali Baba Bujang Lapok. Seorang yang cepat bersinar bintangnya. Diantara filem lain yang digandingkan bersama P. Ramlee ialah Ibu MertuakuMadu TigaTiga AbdulKanchan Tirana dan Dr Rushdi.

WATAK SAMPINGAN



RAJA ZAMINABAR

Image result for s kadarisman p ramlee

-S. Kadarisman atau nama penuhnya Shahadat Kadarisman bin Raden Deswaren Ambiak (12 Mei 1922 - 17 Februari 1989) merupakan seorang pelakon filem Melayu, yang berasal daripada keluarga yang berlatar belakangkan seni. Huruf 'S' dipangkal nama Kadarisman bermaksud Shahadat iaitu keturunan nenek moyang beliau. S. Kadarisman dilahirkan di Singapura[1] dalam keluarga wayang bangsawan. Datuk beliau, Hussain Golpan merupakan pengasas bangsawan. Ibu beliau pula merupakan seorang primadonan bangsawan.

SHAHROM

Image result for ed osmera muda

Image result for ed osmera muda



  -Shaikh Osman Shaikh Ibrahim atau lebih dikenali sebagai Ed Osmera merupakan seorang pelakon filem Melayu yang popular pada 1960-an. Beliau mempunyai darah Turki di sebelah bapanya dan Melayu di sebelah ibunya ini. Shaikh Osman Shaikh Ibrahim dilahirkan di Kampung Bunut PayungKota BharuKelantanMalaysia

ARAHAN









BABAK 1




PERBEZAAN ANTARA HIKAYAT DENGAN FILEM 


Hikayat

Dengarkan tuan suatu riwayat
Raja di desa negeri Kembayat
Dikarangkan fakir jadi hikayat
Disajakkan dengan syair ibarat

Adalah raja sebuah nigeri
Sultan angkasa bijak bestari
Asal baginda raja yang bahari
Limpah adil pada dagang santeri

Berapa lamanya di dalam kerajaan
Baginda pon duduk dalam kesukaran
Adalah kepada suatu masa
Melayanglah unggas dari angkasa

Unggas Garuda sangat perkasa
Baginda pun lari menanggung siksa
Garuda menyambar ke alam desa
Habislah negeri rusak binasa



FILEM


Mengisahkan bahawa negeri kembayat telah diserang oleh orang durhaka. Dengan sebab itu lah Raja Kembayat dan Permaisuri membawa diri ke hutan untuk menyelamatkan  dari pendurhaka.



HIKAYAT




Laki isteri bercinta gundah 

Memandang anakda paras yang indah
Baginda menangis seraya bermadah 
Hendak dibawa bukannya mudah

Dialaskan kain bepekenakan emas
Diselimutkan dengan cawal kema
Memandang anakda hatinya lemas 
Rasanya harap terlalu cemas

Setelah hampirkan siang 
Hatinya belas terlalu sayang
Diselimutkan kain intan dikarang
Manikam merah kemala diselang

Ditaruhkan kendi di sisi anakanda
Berbagai pakaian isinya ada
Dinar dan intan emas bertatah
Kendi-kendi kemala ditinggalkan Baginda



'dalam hikayat syair bidasari negeri tersebut di langgar oleh sekumpulan burung garuda gergasi.'



BABAK 2

Perbezaan cerita antara hikayat DAN filEM


HIKAYAT

Dengan kudrat seribu ilahI
kepada siang pagi pagi hari
turunlah saudagar laki isteri
ke tepi sungai keduanya berdiri

Didengar saudagar Lela Jauhari
Budak menangis bunyi suara
merdu seperti bangsi segara
di
dalam perahu tengah negara

Setelah nyata suaranya bakahari
dua laki isteri pergi mencahari
dipandang ke kanan toleh ke kiri
masuk perahu dua laki isteri



Dilihatnya ada budak seorang
parasnya elok gilang gemilang
saudagar pun suka bukan kepalang
seperti mendapat bulan mengambang

Saudagar berkata laki isteri
anak siapa gerangan ini
orang yang
mulya datang kesini
maka selaku sedandan begini

Sukacita bukan kepalang

tidaklah lepas mata memandang

gemar dan kasih tidak timbang 

disambut lalu dibawa pulang




FILEM




SAUDAGAR AMIR, MUBARAK dan anak nya SAHAROM sedang berjalan di tepi sungai hujung negara,kemudian saharom memberitahu ayahnya tentang kedengaran suara bayi yang datang dari jalur dan mengarahkan Mubarak untuk menarik jalur itu ke tebing sungai.Semasa SaudagarAmir mengangkat bayi itu,terdapat satu kalong yang berharga yang diletakkan bersama bayi tersebut. Selain itu, Mereka juga menemui ikan yang ada bersama bayi tersebut,kemudian mereka semua membawa bayi itu pulang ke rumah.









BABAK 3

PERBEZAAN ANTARA HIKAYAT DAN FILEM

HIKAYAT

Tukang emas pulang ke rumahnya
Titah puteri di kerjakannya 
Tiga hari keempatnya
Sudahlah pakaian dengan selengkapnya
Tuan puteri tidaklah tetap
Gundah gulana hati tak sedap 
Tukang emas masuk menghadap
Kipas pakaian di persembahkan lengkap
(syair ke 6 dan ke7)


FILEM

Pemaisuri meminta tukang lukis membawa gambar potret bidasari. tetapi permaisuri tidak berpuas hati dengan gambar tersebut lalu meminta si raja untuk memberi titah perintah kepada hulubalang untuk menjemput bidasari ke istana untuk mempersembahkan tarian bagi menghiburkan hati pemaisuri yang duka lara.







SUMBER RUJUKAN 

http://myrepositori.pnm.gov.my/bitstream/1/588/1/MSS771_SB.pdf




  • Maklumat kami



1. NURSYAIDATUL HUSNA BINTI MOHAMAD ROSLI

(I16301629)

IJAZAH SARJANA MUDA USULUDDIN





2.ALIAH BINTI MUKHTAR
(I16301696)
IJAZAH SARJANA MUDA USULUDIN


3.KHAIRUNADIA BINTI KHAMIS
(I16301592)
 IJAZAH SARJANA MUDA PENGAJIAN ISLAM


4.NAJMA SYAKIRAH CHE IBRAHIM
(I16301715)
 IJAZAH SARJANA MUDA PENGAJIAN ISLAM


5.SITI NOR SHAHIRAH BINTI SAAD
(I16301604)
IJAZAH SARJANA MUDA KAUNSELING





















Comments

Post a Comment